AI
Mateusz Piętka / 27.10.2023

Wspomaganie w nauczaniu z AI - cz. I

Stara szkoła vs. Nowa szkoła

 

Samo pojęcie sztucznej inteligencji (AI) przewijało się przez dyskurs społeczny od dobrych kilku lat. W ostatnim czasie, a z pewnością w 2023 roku, pojęcie to nabrało mocy sprawczej, a przeróżne postaci sztucznej inteligencji mnożą się na potęgę, zaskakując nas coraz to nowszymi rozwiązaniami. Nie inaczej jest w przypadku nauczania, gdzie nowe technologie stały się istotnym elementem gry i to od nas zależy sposób, w jaki wykorzystamy to, co dają nam dzisiejsze możliwości.

 

Nie da się ukryć, że istnieje grono zwolenników nowych technologii jak i rzesza przeciwników. Utarło się bowiem, że korzystanie z dobrodziejstw technologii to rzecz nieodpowiednia. Uczniowie będą mieli w tej kwestii do powiedzenia zupełnie co innego niż nauczyciele. I nie oznacza to, że któraś z tych grup ma rację. Albowiem, wszystko zależy od sposobu, w jaki wykorzystamy dodatkowe pomoce.

Zapytajmy chat-bota

 

Niewątpliwie czat-bot zwany GPT zrewolucjonizował postrzeganie AI w życiu codziennym i szturmem wdarł się do kanonu pomocy naukowych. Można sobie tylko wyobrazić jak korzystanie z czatu GPT wpłynęło na kwestię rozwiązywania zadań domowych, pisania wypracować czy robienia notatek – ów czat może nas w tym wszystkim wyręczyć. Czat ten przywodzi na myśl boty, z którymi kiedyś można było prowadzić rozmowy, a boty te uczyły się odpowiadać na podstawie pewnych schematów. Czat GPT działa na podobnej zasadzie, ale jest bardziej mocarny i zaawansowany. 

Tym razem tematy rozmów to już nie tylko błahostki (ale nic nie stoi temu na przeszkodzie), a konkretne zagadnienia do rozwinięcia. Użytkownicy pytają czat GPT o wymienione powyżej kwestie pomocy w szkole, prawnicy szukają gotowych rozwiązań z tymże czatem, a programiści proszą AI o napisanie kodu.

Brzmi utopijnie, co nie? Niemniej, we wszystkich przytoczonych przykładach należy wziąć pod uwagę, że AI nie gwarantuje poprawności odpowiedzi i wszystko, co nam mówi, należy wziąć przez pryzmat naszej wiedzy i doświadczenia.

Tak, to my mamy kontrolować AI, a nie ufać jej bezgranicznie. Wszak to ludzie kontrolują maszyny, zgadza się?

chatgpt

Czacie GPT, napisz mi wypracowanie na dany temat

 

Co to właściwie oznacza? Uczniowie i studenci i tak będą wykorzystywać wszelkiej maści AI na swojej naukowej ścieżce i nie ma sensu z tym walczyć. Co może w takiej sytuacji zrobić nauczyciel, to poznać bliżej swojego „wroga”. Jeśli są podejrzenia ku temu, że wypracowanie ucznia nie zostało stworzone przez niego, warto powtórzyć zadanie na zajęciach. Wtedy uczeń jest pozostawiony sam sobie i wypracowanie musi wykrzesać z siebie w ciągu 45 minut zajęć.

Osobiście uważam, że uczniów od najmłodszych lat należy uczulać na ograniczone zaufanie w kwestii treści, które znajdują w Internecie. Nie tylko w kwestii pomocy naukowych w języku angielskim, ale ogólnodostępnych informacji, które można znaleźć w sieci. Treści Internetowe są tworzone przez innych twórców i oni mogą popełniać błędy. Serwisy informacyjne nie są w 100% wiarygodnymi źródłami informacji. Wikipedia to nie wyrocznia, a zlepek artykułów tworzonych przez często niezweryfikowanych użytkowników. Czat GPT to wciąż rozwijany projekt, któremu wiele brakuje do perfekcji. 

 

AI concept

Plusy Czatu GPT

 

Wspominany już po wielokroć czat GPT może być dobrym źródłem pomocy. Powyżej był nieco demonizowany, aczkolwiek warto skupić się także na jego plusach.

Zapytałem czat o stronę bierną w języku angielskim oraz o mowę zależną. W odpowiedzi (nota bene – czekałem na nią kilka sekund) otrzymałem rzeczową definicję popartą wieloma przykładami, a całość generowana była w estetyczny sposób, co ułatwiało nawigację w temacie.

Nie miałem zastrzeżeń pod kątem merytorycznym, ponieważ zweryfikowałem podane mi informacje. Mając więc potwierdzenie prawdziwości informacji, mogę wykorzystać moją notatkę stworzoną przez sztuczną inteligencję w pracy, dzieląc się nią z kursantami.

 

W następnych częściach serii poruszone będą inne formy wykorzystywania AI w nauce. Ocenę tychże narzędzi pozostawiam Wam. Pamiętajcie, że najważniejsza jest nasza intencja wykorzystywania tych instrumentów i same w sobie nie są one złe! Warto przetestować je samemu.