Mnogość tematów
Mateusz Piętka / 19.02.2021

Jak prowadzić small talk

Zwykła pogawędka?

Coś, co z definicji brzmi jak oczywista oczywistość, może być całkiem skomplikowane w swojej prostocie. Przecież codziennie rozmawiamy z innymi ludźmi. Czy small talk w ogóle może sprawiać komuś problemy? Następnie pozostaje kwestia: czy w języku angielskim nasz small talk będzie taki sam?

Zacznijmy od tego, że polskim odpowiednikiem small talk jest pogawędka, czyli krótka, niezobowiązująca rozmowa. Pogawędki najczęściej mają miejsce w windach, w trakcie spontanicznych spotkań na mieście, ale także dzieją się w sytuacjach biznesowych. Czasem niegrzecznie jest od razu przejść do meritum, więc pierwszym, często decydującym krokiem, jest właśnie skuteczny small talk. 

Gwoli ścisłości, używanie tutaj angielskiego odpowiednika ma na celu odwołanie do całej sytuacji, w której toczy się rozmowa, oraz do skutków tejże rozmowy na uczestników konwersacji.

Poniżej chciałbym się skupić na dwóch wybranych typach small talku, których natura nie zależy od języka rozmówców, a ich zasady można wykorzystywać mówiąc zarówno po polsku, jak i po angielsku.

Interviewing

Small talk w sytuacjach codziennych

Pierwszym skojarzeniem, na równi z przywitaniem, jest pytanie o samopoczucie rozmówcy. Słynne “Hello, how are you?” jest niemal nierozłączne i stanowi pierwszy krok w podtrzymaniu rozmowy. Bez tego nie obejdzie się też żadna lekcja angielskiego! Z racji tego, że small talk to sytuacja między osobami, które się nie znają, bądź dopiero nawiązują relację, warto odpuścić sobie lawinę narzekań. 

Kiedy już dowiecie się, że wszystko u was świetnie, należy pójść o krok dalej.

Dobrze jest nawiązać do sytuacji, w jakiej się znajdujecie. W momencie, kiedy Ty i Twój rozmówca jesteście sobie przedstawieni przez wspólnego znajomego, wykorzystaj tę okazję. Zapytaj swojego rozmówcę o początki znajomości ze wspólnym znajomym. Przy okazji, staraj się udzielić odpowiedzi na to samo pytanie, żeby uniknąć narracji prowadzenia wywiadu (interviewing).

Najlepiej byłoby znaleźć jakiś wspólny, neutralny temat, który zaangażuje rozmówców. Najważniejsze to starać się uniknąć niezręcznej ciszy. Jeśli Twój rozmówca nie wykazuje chęci rozmowy, nie staraj się go zabawiać na siłę. Oznacza to, że nie poznał jeszcze podstawowych zasad prowadzenia small talku.

Small talk w celach biznesowych

Pierwsze wrażenie to fakt niepodważalny, ale nie ogranicza się on tylko do stroju i fryzury. W psychologii mówi się o ośmiu sekundach, a bardzo często - w tym niewątpliwie krótkim czasie - można także już zdążyć coś powiedzieć. Formalny small talk to zestaw zasad jak nie postępować, lecz na dobrą sprawę nie różni się drastycznie od tego stosowanego w sytuacjach codziennych. Ten oficjalny przyda się np. w przypadku rozmowy o pracę czy też na spotkaniach biznesowych, konferencjach etc. 

O ile w przypadku neutralnego spotkania wszyscy rozmówcy powinni mieć taki sam wkład w rozmowę, w przypadku spotkań biznesowych (przeważnie) zawsze jest jakaś hierarchia. Zazwyczaj ten, który chce osiągnąć jakiś cel, musi się bardziej przyłożyć. Nie bez przyczyny sekcja “Hobby i zainteresowania” w CV potrafi zdziałać cuda.
Chcąc zrobić jak najlepsze wrażenie, starajmy się unikać:

  • wycieczek personalnych,
  • kontrowersyjnych tematów (polityka, religia),
  • ryzykownych żartów (czarny humor… nie każdy lubi)
  • rozmów... na tematy biznesowe.

Mówiąc o tym ostatnim, rozumie się - więcej niż jest to wymagane. Skoro celem spotkania jest nawiązanie współpracy bądź inny rodzaj korzyści, na meritum spotkania przyjdzie czas. Small talk to zapoznanie się, luźna pogawędka. Rozmawiając o pracy na okrągło można dojść do różnych wniosków, np. że nasz rozmówca - poza pracą - nie ma nic do zaoferowania.
 

Casual talk

Dlaczego my w ogóle rozmawiamy?

Każda relacja, każdy związek, każda przyjaźń - to wszystko musiało się od czegoś zacząć. Tworzenie sieci społecznych i nawiązywanie nowych znajomości to także umiejętność. Dobrze jest mieć tego świadomość, poznając nowe osoby - bez względu na charakter znajomości. W przypadku, kiedy wszyscy rozmówcy potrafią prowadzić small talk, można uniknąć niezręcznych sytuacji.
Przy okazji możesz zdobyć nowych przyjaciół, dostać wymarzoną pracę, albo osiągnąć inny cel. Z racji tego, że small talk to zwykła pogawędka, nie sprawi ci ona trudności również w języku angielskim - a nawet jeśli zaskoczy cię jakieś słówko - rozmowa toczy się dalej! Praktyka czyni mistrza.

How about the weather

Bonus: czy można rozmawiać o pogodzie?

To już Twoja decyzja czy chcesz poruszać ten temat.